Stor USA-roadtrip-guide

Route 66. Mange får nesten litt våte drømmer av tanken på å kjøre den historiske veien i USA. Men det er mange andre ruter som er like spennende «over there». Vi har vært på roadtrip i USA og deler litt av våre erfaringer her.Planlegging er viktig når man skal begi seg ut på en roadtrip, og det er mange ting man bør tenke på. Vi skal gjennom en serie fortelle litt om hvilke erfaringer vi gjorde oss på de forskjellige områdene. I denne første posten skal vi ta for oss ruteplanlegging og budsjett. Så følger en post om fly og leiebil og en om overnatting. Tips til attraksjoner kommer også, men utenom denne serien.

Les de to andre delene i guiden:
Roadtrip: Fly og leiebil
Roadtrip: Overnatting

Skal du ut og fly? Finn de beste og billigste alternativene hos Momondo, Skyscanner, BravoFly, Expedia eller direkte hos KLM eller SAS.

Ruteplanlegging
Hva ønsker dere å se? Hvilken del av USA er mest interesant? Route 66? Østkyst? Vestkyst? Eller rett og slett kyst til kyst?

Hvilken rute man skal velge avhenger både av tid og penger. Jo lengre distanse, dess dyrere blir det og lenger tid tar det. Spesielt dersom man har tenkt å oppleve litt langs veien. Vi gjorde et klokt valg tidlig: Vi la inn maks antall kjøretimer på transportetappene, og maks antall kjøretimer på de rolige dagene, samt noen hviledager.

Eksempel fra en av våre  roadtrips (klikk for å se større versjon):

Reiserute
image-76
Vi satte altså opp et forslag til reiserute som var ganske detaljert før avreise. Noen vil kanskje ha mindre detaljer med, og det skal legges til at vi gjorde små endringer på denne underveis. Som dere ser la vi også opp til korte transportetapper, og denne turen var før Google Maps ble så store. Dermed brukte vi andre kilder for å beregne kjøretid per dag, blant annet ViaMichelin.com. Legger man inn ruten inn i Google Maps vil man se at det går raskere enn dette «budsjettet» viser. Dette er derfor en svært forsiktig rute, med veldig lite kjøring.

Kort fortalt: Det beste verktøyet for å beregne kjøreruten i dag er altså Google Maps.

Så må man bestemme seg hva man vil oppleve og se. Som ruten viser så inneholder ikke den San Diego, fordi vi trodde det ville ta for mye tid. I ettertid ser vi at vi fint kunne fått med oss San Diego også.

Route 66 var ikke veldig viktig for oss, men vi bestemte oss tidlig for å kjøre «omveien» til Las Vegas for å kjøre gamle Route 66 via Amboy i ørkenen. Så satte vi av tid i starten og slutten av turen, i henholdsvis San Francisco og Las Vegas, og så fordelte vi de resterende dagene utover ruten, der Los Angeles/Hollywood fikk mest tid.

Passet denne ruten? Nja. Vi gjorde forandringer: Vi kuttet en dag i San Francisco, måtte til Solvang fremfor Santa Barbara grunnet skogbranner og la til en ekstra natt i Las Vegas. Ellers holdt vi reiseskjemaet ganske godt.

Budsjett
Selvfølgelig kan man bruke så mye penger man bare vil på en slik tur, men de fleste av oss har et feriebudsjett å ta hensyn til. Vi ville oppleve så mye som mulig for en ok penge. Vi skulle ikke sløse, men heller ikke spare på alt. En gyllen middelvei der altså.

Vårt budsjett så slik ut for fire personer i 2008 (trykk for å se større versjon):

budsjett
image-77
Hvor mye som skal i hver pott kommer vi litt tilbake til under de forskjellige kategoriene fly, leiebil, overnatting og attraksjoner, men fly budsjetterte vi nokså høyt med fra starten. Vi måtte reise i skoleferien og ville ha med oss 4. juli. I tillegg ville vi utnytte ferieukene maksimalt, og valgte reisedager rundt helger. Det er ofte dyrere.

Pris på leiebil er selvfølgelig mer knyttet opp mot hvilken bil, hvor du henter/leverer og antall dager. Vi fikk også en overraskende tilleggsregning på vår leiebil, som du kan lese mer om her.

Overnatting handler mest om hvor du legger standarden. Vil du bo på greit hotell alle netter? Er motell greit en del av nettene? Alle nettene? Hvor mange netter skal man forhåndsbestille?

Vi hadde forhåndsbestilt nesten halvparten av nettene via hotels.com, resten ble bestilt på turen. Vi tok med pc (i dag hadde det holdt med et nettbrett) som ble flittig brukt til planlegge dagene fremover, for eksempel bestille overnatting og attraksjoner. Og sistnevnte er også et viktig punkt i planleggingen, for noen attraksjoner kan koste en del penger. For oss ble den store attraksjonen en helikoptertur fra Las Vegas til Grand Canyon. Den kostet rundt 2500 kroner per person, men var verdt hver krone.

Trykk her for å få de beste hotelltilbudene fra vår samarbeidspartner!

Vårt råd er derfor: Sett først opp en totalsum du/dere har tenkt å bruke på hele turen, gjerne inkludert lommepenger og mat. Så fordel på de ulike postene, triks litt, flytt litt, prioriter litt og kom frem til et noenlunde budsjett. Dessuten – budsjettet kommer til å sprekke, både pluss og minus. Vi endte opp med relativt stor budsjettsprekk på fly, men brukte mindre penger på leiebil og langt mindre penger på overnatting.

Skal du ut og fly? Finn de beste og billigste alternativene hos Momondo, Skyscanner, BravoFly, Expedia eller direkte hos KLM eller SAS.

Som regnskapet viser sparte vi 4000 per person i forhold til budsjett, der overnattingene sto for den store innsparelsen.

Les også:

Roadtrip: Fly og leiebil

Roadtrip: Overnatting




500x500 Beach

Kommentarer

kommentarer

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.