Forsinket eller kansellert fly? AirHelp hjalp!

Flere av oss har nok opplevd at flyet er kraftig forsinket eller kansellert, men få kjenner rettighetene sine. Ofte har man krav på erstatning, og flere tilbyr nå flypassasjerer hjelp med å kreve inn erstatningen. AirHelp hjalp oss da flyselskapet gjorde seg vanskelige.

Først: Disse tilbyderne gjør det selvsagt ikke gratis. De fleste tjenester tar 25% av erstatningsbeløpet som flyselskapet betaler. Den gode nyheten er – uten erstatning så betaler du heller ingenting.

Erstatning kan søkes inntil tre år etter flyvningen fant eller skulle funnet sted. Vi testet dette med en flyvning for rundt halvannet år siden.

Vår case

Kort tid før avgang innenriks i Norge fikk vi beskjed om at vår flight var kansellert. Dette var så kort tid at vi allerede var kommet til flyplassen. Vi var blitt booket om til et sent fly, og ble nektet ombooking til tidligere fly, til tross for ledige seter. Det hele endte med at vi landet over fem timer forsinket. Vi ble ikke tilbudt noen form for erstatning eller matkuponger under ventetiden.

Vi var i kontakt med flyselskapet flere ganger, uten at de var veldig villige til å gjøre opp for seg. Da vi kom over AirHelp, tenkte vi at dette kunne vi prøve. AirHelp er et av flere selskaper som krever inn erstatning til flypassasjerer. Via hjemmesiden la vi inn informasjon om hva som skjedde, når det skjedde, informasjon om flyvning etc. Ifølge AirHelp var vi berettiget til €250 i erstatning. Med deres del så ville vi få utbetalt €187,50 dersom flyselskapet godtok kravet.

Gjøre jobben selv?

Fra vi sendte inn kravet til vi fikk et konkret svar gikk det rundt halvannen måned. Men da kom det et positivt svar: Flyselskapet hadde godtatt kravet og vi kunne nå vente på erstatningen skulle utbetales.

Kan man gjøre det selv? Selvsagt, og da får man hele erstatningen utbetalt. Eventuelt kan man klage til Transportklagenemnda. Men vi opplevde lite velvillighet fra flyselskapets side, og lot andre gjøre jobben. I ettertid kom vi på et annet tilfelle der vi hadde krav på erstatning. Dessverre hadde vi passert foreldelsesfristen med rundt to uker.

Så dersom du mener at rundt 700 kroner er en grei betaling for at andre tar opp kampen, er dette en tjeneste som er midt i blinken for flypassasjerer. For det er ofte slik at vi ikke kjenner våre rettigheter godt nok, og flyselskapene er ikke alltid like flinke til å opplyse om dem heller.

Flyselskapene er kanskje ikke så glade for at AirHelp og de andre leverer disse tjenestene, men som ellers i livet: Det er best å gjøre det korrekt med en gang.

Vi var i alle fall fornøyde med den hjelpen vi fikk og utfallet, og kommer til å bruke tjenesten selv. Vi prøvde flere eposter direkte, uten hell.

PS! Dette innlegget er ikke betalt av AirHelp. Linkene i innlegget er derimot knyttet opp til et affiliatenettverk.



Autumn sale Image Banner 560 x 560

Kommentarer

kommentarer