Over Atlanterhavet på Plus og Business

Business virker helt uoverkommelig for de fleste av oss, men hva koster egentlig de oppgraderte klassene og er det verdt pengene hos SAS? Vi testet både Plus og Business hos SAS over Atlanterhavet.

REKLAME – linker merket i denne fargen er til våre samarbeidspartnere.

Plus er egentlig en premium økonomiklasse: Bredere seter, bedre benplass, større skjerm, wifi, mer drikke inkludert og bedre mat. Business er enda bedre seter, som man kan legge helt ned som seng, og enda bedre mat.

Da jeg skulle fly til Chicago siste tur, var Plus-billetter bare litt dyrere enn Go (økonomiklasse). Prisforskjellen var såpass liten at jeg tenkte det var verdt å teste. Fra København er det knappe ni timer med fly til Chicago, så ikke den lengste turen i SAS´rutenettverk. Hos SAS kan man by på oppgradering til høyere klasse(r) ved bruk av enten penger eller poeng. En kjapp sjekk viste at på returen var mulig å reise billig på business, så vi la inn et bud på 3000 svenske kroner, altså ca 2750 norske kroner. I poeng ville det kostet oss minst 24.000 poeng.

REKLAME: Skal du ut og fly? Finn de beste og billigste alternativene hos Momondo, Skyscanner, BravoFly, Expedia eller direkte hos KLM.

Utreise: Plus

Et skår i gleden da vi kom til Kastrup var at vi var blitt satt opp med flyet «Torfinn Viking» eller LN-RKP eller «Den Grimme Elling» som det er bedre kjent som i reisekretser. Grunnen er ganske enkelt: Dette er et leaset fly som ikke har de nye businessklassesetene eller det samme servicenivået i Business og Plus som de vanlige SAS-maskinene.

Plus på LN-RKP SAS

Plus på LN-RKP er ikke noe å skryte av, for eksempel ikke noe underholdningssystem.

Setene er litt slitte, men ok å sitte i. Benplassen er veldig god og vi satt komfortabelt hele flyturen. Det største minuset er imidlertid underholdningssystemet (IFE) som finnes om bord på dette flyet. Eller rettere sagt, på Plus er det manglende underholdningssystem. Et klistremerke der skjermen skulle vært, er det man møter. Nedtur.

Det som manglet

Riktignok får alle på Plus utdelt hver sin iPad etter avgang, men denne har sine begrensninger: Dårligere utvalg, filmer som ikke virker og dårlig batterikapasitet. Flere gikk tomme for strøm på denne flyvningen og måtte få en ny. På den nye ipaden var ikke filmen de så på den første, tilgjengelig. Dermed ble det litt tull for flere av passasjererne. Siden dette var en flyvning på dagen og ettermiddagen, er det liten vits i å sove mye og dermed var det en gedigen nedtur og jeg endte opp med egen ipad og nedlastet innhold. Dette flyet tilbyr heller ikke wifi.

Maten derimot er som den skal være. Man får valget mellom to hovedretter, ofte kjøtt eller fisk. Jeg valgte kjøtt, noe jeg angret på. Helt middels, verken mer eller mindre.

Alt i alt var dette flyet en nedtur, og jeg klaget i ettertid. SAS ga oss noe kompensasjon i form av Eurobonus-poeng, noe jeg mener var en for dårlig kompensasjon. Hadde jeg visst at dette flyet dukket opp, hadde jeg muligens endret planene eller reist på vanlig økonomibillett. Når jeg først spanderte på meg Plus-billett var ikke dette godt nok.

En fin oppgradering – vanligvis

Andre fordeler med Plus er at man får ok med bonuspoeng nå ettersom SAS har nesten fjernet opptjening på de billige billettene, man får velge sete gratis, og tilgang til lounger der disse er tilgjengelige. Sistnevnte er fint dersom man har god tid ved en mellomlanding. Jeg hadde 4,5 timer i København på utreisen, som stort sett ble tilbrakt i SAS-loungen.

Plus er et godt alternativ dersom man får gode priser eller prisforskjellen mellom Go og Plus er liten, eller dersom man kan oppgradere med penger eller poeng. På tidligere reiser har jeg fått oppgradert fra økonomi til Plus for rundt 1750 kroner, men det kan hende det hadde svart seg å kjøpe en Plus-billett fra starten av.

Hjemreise: Business

Rett under to døgn før hjemreisen tikket det inn en melding i SAS-appen: Reisen din er endret! Og rett etter kom bekreftelse på epost: Oppgradert til Business. Jeg gikk derfor rett inn i setevalg for å kunne velge det best tilgjengelige setet.

Slik ser setene ut på SAS Business

På diverse forum hadde jeg lest litt om hvilke seter som var bra. Siden jeg reiste alene, skilte 1H seg ut. På første rad får man litt bedre beinplass, noe som er praktisk når man skal sove. Det er også rolig, siden det kun er besetningen som har tilgang til området foran første rad. Med andre ord er det et veldig rolig område å sitte i.

Etter en kort tur i loungen på Chicago O´Hare, som forøvrig er en liten lounge, med helt ok utvalg. Tidligere gikk flyene til både Stockholm og København med en times mellomrom, og dermed ble det ofte veldig fullt mellom klokken 20.00 og 22.00.

Om bord

Så kom det store øyeblikket: Ombordstigning på businessklasse! Jeg har flydd business én gang tidligere, men det begynner å bli en god del år siden. Det var før den nye business-konfigurasjonen til SAS, så dette var spennende og jeg er ikke akkurat vant med dette. Jeg plasserte håndbagasjen i hyllen over meg og satte meg til rette.

Setene er gode, og det er massasje i setene! Jeg prøvde ikke dette, da jeg ville få i meg mat og sove mest mulig, men det er altså et tilbud. Setene er utstyrt med eget headset og fjernkontroll for styring av underholdningssystemet. I tillegg ligger en liten mappe med litt toalettsaker som for eksempel tannkost, tannkrem, fuktighetskrem, og et par sokker som jeg regner med er gode å bruke på langreiser. I tillegg får man en tynn dyne, et lite laken og en pute. Wifi er inkludert for passasjerer på Plus og Business. Fungerer helt ok for å sende meldinger, enkelte bilder og så videre.

Mat og drikke

Før avgang får man litt drikke og man kan blant annet velge mellom bobler (musserende vin) eller juice. Man får også utdelt menyen som er rimelig omfattende med både drikkevarer og mat.

Man starter med litt varme nøtter og drikke. Her kan man velge blant viner, champagne, øl, mineralvann eller ulike drinker.

SAS Business class menu

Menyen på Business er nokså omfangsrik og gir en del valg.

Fra menyen velger man en forrett, en hovedrett og en dessert. Mitt valg ble kylling til forrett, oksekjøtt til hovedrett og sjokoladekake til dessert. God mat, og det ble så mye at jeg ikke fikk testet ulike viner eller drikkevarer.

Business class SAS sete seng

Setene kan du legge helt ned for å få en seng. Helt greit og jeg fikk sove noen timer.

Etter maten ønsket jeg å legge meg, så etter en kort tur på toalettet var det å gjøre stolen om til seng. Her får man lagt stolen flat og det ligner en smal seng. Den er overraskende god å sove i, men den er selvsagt ikke som sengen hjemme. Puten måtte jeg brette for å få litt høyde på, og jeg testet både å ligge helt på ryggen og på siden. Usikker på hvor lenge jeg sov, men det ble noen timer på øret og jeg ble vekket av flyverten rett før frokost, som avtalt. Dette spurte de om helt i starten av flyturen.

Nedtur før nedstigning

Frokosten var derimot en nedtur etter middagsopplevelsen. Litt i-landsproblem, men litt kjedelig med en to kvadratcentimeter egg og en liten pølse, og ellers helt ordinært pålegg. Likevel – jeg ble mett med litt yoghurt, halvannet rundstykke og litt juice til.

Ikke lenge etter frokost gikk vi inn for landing i København og «drømmereisen» var plutselig over.

Min konklusjon

Ja, det var fantastisk å prøve business og jeg gjør det gjerne igjen. Kunne lett blitt vant til både servicen og setet på de lange turene. Samtidig er det nok neppe noe jeg noensinne vil betale fullpris for. Jeg synes ikke det er verdt prisen, rett og slett.

Den billigste prisen for business for meg til eller fra Chicago ligger på rundt 13.000 kroner. Til sammenligning koster en Plus-billett cirka 4000 kroner. De 9000 kronene ekstra er det ikke verdt. En Go-billett koster rundt 2500 kroner. Disse prisene er per vei. Så veien til businessklasse for de fleste går nok via tilbud, bruk av poeng eller oppgraderinger via poeng eller penger.

Men takk for turen!

REKLAME: Skal du ut og fly? Finn de beste og billigste alternativene hos Momondo, Skyscanner, BravoFly, Expedia eller direkte hos KLM.

Artikkelen er skrevet av Reiseblogg1.no sin eier, Lars Idar Waage. Reisen er 100% betalt privat og verken artikkelen eller reisen er på noen måte sponset av SAS.

Kommentarer

kommentarer