For kort tid siden fylte «The Queen of the Skies», Boeing 747, 50 år. Noen dager etter skulle jeg få fly 747 for første gang, en drøm jeg har hatt som liten. Å få sitte i andre etasje var en del av denne drømmen.
Jeg hadde ikke nok bonuspoeng til å bestille tur/retur i businessklasse med KLM og måtte dermed gjøre et valg – utreise eller retur? Valget falt på retur, da dette er en nattflygning og jeg da får bedre sjanse til å sove. Neste spørsmål var da om jeg skulle sitte fremme i nesen eller i andre etasje, og da jeg fikk et eget sete (uten noen ved siden av meg) ble det foretrukket.
Samtidig var taktikken å håpe på oppgradering av utreisen med enten poeng, penger eller aller helst – gratis. Sistnevnte er nok mer eller mindre en umulighet, men det er alltids lov å drømme. Derfor sjekket jeg inn med en gang jeg hadde sjansen før jeg lette etter oppgraderingsalternativer. Ved innsjekk var det ledig i business.
REKLAME: Skal du ut og fly? Finn de beste og billigste alternativene hos Momondo, Skyscanner, BravoFly, Expedia eller direkte hos Qatar Airways eller KLM.
Det kostet noen få tusenlapper ekstra med oppgradering, men totalt sett kom flyturen med tur/retur Chicago for samme pris som SAS med Plus-billett. Altså fint innenfor budsjett. Da fikk jeg i pose og sekk: Andre etasje i 747 på utreisen og et litt mer privat sete på hjemreisen.
Lounge
Jeg har aldri testet KLM sitt businesskonsept før, så det var litt spennende å prøve noe annet enn SAS. Flyet fra Amsterdam ble noe forsinket, så det ble tid til et lite besøk på KLM Crown Lounge før avgang. Denne loungen er stor, luftig og fin, men veldig travel da jeg besøkte den. Nesten umulig å finne ledig sete. KLM skal likevel ha pluss for maten, som var langt bedre og med bedre utvalg enn SAS-loungene jeg har besøkt.
På O´Hare i Chicago har KLM en lounge sammen med flere andre partnere. Denne er ikke så stor, og da jeg ankom så den litt stusselig ut. Heldigvis ble førsteinntrykket gjort til skamme. For selv om denne er liten, og serveringen ser litt enkel ut, hadde de bedre utvalg enn SAS-loungen på samme flyplass. Mens KLM serverte to asiatiske varmretter og en suppe, vanket det kun pølse i brød hos SAS.
Komfort og underholdning
Så var det duket for boarding. Siden flyet var nærmere en time forsinket ble det litt kaos ved gaten, men boarding gikk fint og jeg fikk endelig ta trappen opp i andre etasje for første gang i mitt liv. Det vil si: Jeg har sittet i andre etasje (økonomi) på Lufthansas A380 for noen år siden.
Oppe i andre etasje får man følelsen av et lite fly. Bare 20 seter, så det blir en følelse av privatfly. Derimot er det svært begrenset plass i hattehyllene, så håndbagasjen måtte man plassere et annet sted. Konfigurasjonen hos KLM er 2+2 – noe som er helt greit, men som har en opplagt svakthet: Man har ikke tilgang til midtgangen uten å forstyrre sidekvinnen eller mannen
Setene vender litt mot vinduet, er behagelige å sitte i og man har veldig god plass til beina når man sitter. Skjermen er stor, men på 747 er underholdningssystemet dårlig. Svært dårlig oppløsning, begrenset med filmer, ikke tekstet på engelsk og i det hele tatt litt skuffende. Selve kabinen bærer også litt preg av å være litt udatert og slitt.
Service og servering
KLM tar derimot igjen så det holder på service. Her er det servering hele tiden, spesielt på drikke. En velkomstdrink når man kommer om bord, litt drikke før maten, under maten og etter. Før maten kan man velge mellom nøtter eller litt ost til drikken.
Det serveres en treretters middag. Mitt valg falt på spicy potetsuppe, grillet kylling og en pasjonsfrukt mousse til dessert. De to første rettene var veldig, veldig bra, den siste var ikke helt etter min smak. Jeg liker søte desserter, denne ble litt bitter. Likevel, en smakssak og totalopplevelsen var bra.
Rett før landing fikk vi ny servering, og denne var det høy klasse over. Kunne velge mellom pizza eller steak sandwich, hvor jeg valgte det siste. Veldig god sandwich med tilhørende salat og dressinger. Her fikk vi varm sjokoladefondant til dessert. Siden jeg ikke flyr business veldig ofte, har jeg ikke veldig stort sammenligningsgrunnlag. Men på mat og service var KLM klart bedre enn for eksempel SAS.
Toalettene var som vanlige flytoaletter, ikke særlig romslige eller pene. På den ene lå det masse brunt vann i det ene hjørnet. Litt ekkelt.
LES OGSÅ: Over Atlanterhavet på Plus og Business – vår test av SAS sitt businesskonsept, samt premium økonomi.
Jeg skulle flydd 747 og KLM World Business Class hjem igjen også, og satt til og med i sete 1A i nesten, i over en time før flygningen ble kansellert. Dermed fikk jeg kun testet én vei.
Konklusjon
For meg som fikk denne reisen til en svært lav pris grunnet bonuspoeng, var dette veldig en flott opplevelse. KLM er veldig bra på service, mat og drikke. På komfort og ikke minst underholdning var det ikke like bra. Underholdningssystemet er gammeldags og dårlig. Wifi tilbys heller ikke, for de som liker det.
Jeg fløy 747, om World Business Class er helt sammenligngbart med feks B777 vet jeg ikke.
Kort fortalt: Jeg kan stryke 747 fra min bucket list. Men jeg trenger ikke gjør det en gang til.
REKLAME: Skal du ut og fly? Finn de beste og billigste alternativene hos Momondo, Skyscanner, BravoFly, Expedia eller direkte hos KLM.
PS! Turen ble betalt med bonuspoeng og egne penger, og er på ingen måte sponset av KLM eller andre.