Gjennom flere år har vi brukt for eksempel kredittkort for å tjene nok Eurobonus-poeng til å reise hele familien på tur. I 2018 var vi i New York (økonomiklasse) og planen er å dra tilbake til USA i 2020. Vi har brukt American Express, fordi disse gir en såkalt Compantion Ticket (CT), der to voksne betaler poengprisen for én person. 50 prosent rabatt med andre ord.
REKLAME – linker i denne fargen er sponset og går til en av samarbeidspartnere.
LES OGSÅ: Del 2 av denne saken.
På ett år har vi hele familien klart å spare opp til over 200.000 poeng. Ved bruk av en sånn CT, betyr det at hele familien i teorien kan reise på businessklasse til USA, eller Asia, så lenge det er i SAS sitt eget rutenettverk.
I teorien.
I praksis er det nesten umulig viser det seg. Og denne historien skal vise at det nesten er umulig å få tak i økonomibilletter også.
Elendige åpningstider
I vinter så vi at det var mulig å klare USA-reise med bonuspoeng og vi har brukt månedsvis på å posisjonere oss. Både samlet poeng der vi kan, sett på ulike datoer som er aktuelle i 2020, sett på destinasjoner, priser og tilgjengelighet. Som mange andre må vi dra på ferie i skoleferien. Vi har likevel +/- syv dager der vi er fleksible på avreise og kan reise før Men vi er langt fra alene om dette, samtidig som vi hadde noen ess i ermet: Vi gjorde det samme i 2018, og visste om noen triks for å kapre billetter de datoene vi ønsket. Trodde vi.
Nei, for Amex og SAS har endret reglene. Ikke bare litt, men for de som reiser to eller flere har rett og slett blitt satt på sidelinjen når det gjelder å booke billetter med Companion Ticket – man stiller langt, langt bak i køen.
Vi hadde satt opp en helg som mulig avreisehelg, det vil si at vi hadde inntil fem dager som var aktuelle, og tenkte at dersom vi kaprer disse billettene med en gang de blir ledige, 330 dager før avreise, må vi klare å få tak til én av disse datoene. Men nei.
Første og absolutt beste dato var en helg, en lørdag. 330 dager før denne datoen var også en lørdag. Det var det sist vi bestilte også, men da kunne vi ringe direkte til SAS sitt kundesenter, som har åpent i helgene, og bestille bonusbilletter der. Det har de nå endret og det tillater de ikke lenger. Vi må ringe den dedikerte companion ticket-telefonen, som er lokalisert på et kundesenter i Tallinn. Og den har selvfølgelig ikke åpent i helgene eller på kveldstid. Den har bare åpent 09.00 – 17.00 på hverdager. Og billettene slippes midnatt ved ny dato, også i helgene.
REKLAME: Skal du ut og fly? Finn de beste og billigste alternativene hos Momondo og Skyscanner, eller direkte hos Lufthansa, Qatar Airways eller KLM.
Mange kunder må altså vente i ni timer før de kan booke billettene på telefon, som andre kan booke direkte på nett klokken 00.01. I helgene kan de booke dem hele 57 timer før. For vår del sjekket vi daglig ledige seter på datoer uker i forveien. Det nærmet seg og nærmet seg. Det så ok ut, noen dager var det ledig, andre dager ikke. Faktisk var det et like stort problem å få tak i seter mellom Stavanger og København som mellom København og den store verden.
Første forsøk
Så kom lørdagen. Opp grytidlig å sjekke. Yes! Ledig hele veien fra Stavanger, via København til Washington! Løp og kjøp! Nei, ingen ville la oss booke disse i helgen. Vi måtte pent vente til mandag 09.00, altså 48 timer til! Så hva skjedde? Jo, selvfølgelig forsvant disse billettene utpå søndagen mens vi satt og talte ned timer til Tallinn åpnet.
Søndag morgen var det grytidlig opp og sjekke tilgjengeligheten. Stavanger – København: Borte. Men det var ledig mellom København og Washington. Kanskje det holdt i nesten ett døgn? Det er jo lov å håpe.
Det ble med håpet. Utpå søndagen forsvant disse også, neste sjanse var billettene som ble lagt ut midnatt til mandag. Derfor var det første vi sjekket mandag morgen – tilgjengelige seter 330 dager frem i tid.
Niks. Null. Utsolgt. Ni timer, alle billetter solgt. Borte vekk. Så når Tallinn endelig våknet og skrudde på telefonene sine var alle helgens og mandagens billetter forduftet. I frustrasjon sendte jeg en forespørsel til SAS sin gullservice om hvorfor vi ble forskjellsbehandlet kontra de som kunne booke på nett. Ingen svar. Da gjaldt det å posisjonere seg for tirsdagen.
Andre forsøk
Grytidlig tirsdags morgen var det inn på mobilen å sjekke. 330 dager frem i tid. Først Stavanger – København – Washington. Null.
Så København – Washington. Null.
Andre var også på jakt etter disse billettene og satt klar midnatt tydeligvis.
Utpå dagen fikk jeg svar fra gull-eposten. De kunne ikke hjelpe. Ingen, verken SAS eller Amex kan svare på noe angående denne problemstillingen skriftlig. Tro meg, jeg har forsøkt en del ganger. Så da ble det første forsøk på telefon for å sjekke litt rundt, og muligens booke billetter tidligere, på en dato der vi kanskje ikke kan ta ferie en gang. Men da har vi noe i bakhånd.
På nett fant jeg ut at vi måtte reise flere dager tidligere enn planlagt dersom vi skulle finne billetter mellom Stavanger og Washington, hele veien. Men mellom København og Washington var det ledig én dag før vi hadde tenkt å ta ferie. Klarer vi å få tak i disse billettene?
Først tok jeg en telefon til Amex sin kundeservice for å vite litt om hvorfor det er blitt strammet inn når, hvordan det fungerer i praksis og så videre. SAS skyver litt av ansvaret over på Amex og ingen hos SAS kan gi et svar. Kanskje Amex kan?
Jeg ringer og forklarer situasjonen. Jeg har to hovedpunkter i samtalen:
- Må jeg betale 375 kroner per person i bookingavgift på telefonen, selv om jeg ikke har mulighet til bestille via nett?
- Når ble endringen gjort slik at det kun er mulig å ringe telefonnummeret som kun har åpent hverdager 9-17, ikke i helger, for å booke billetter kun med SAS? Og har de tenkt å holde på denne forskjellsbehandlingen?
En svensk dame svarte telefonen, og hun kunne ikke noe annet enn «förlåt». Det hadde blitt fullt bingobrett dersom jeg krysset av alle gangene hun sa dette. Det vil si – hun kunne si én ting til: Dette er det SAS som håndterer. Altså like langt. SAS legger over på Amex, og de gjengjelder og skylder på SAS. Hun skulle selvsagt bringe mine synspunkter videre. Selvfølgelig. Jeg holder ikke pusten i spenning for å få en tilbakemelding fra de høye herrer i Amex eller SAS for å si det sånn.
Tallinn calling
Da var det dags å ringe til Tallinn og den berømte CT-telefonen. Jeg ringte og ventet en god stund med flylyder og musikk på øret. Da jeg fikk tilbud om at de kunne ringe tilbake, trykket jeg ja, la igjen telefonnummeret og la på. Dette går jo smertefritt, sånn noenlunde iallefall.
Noen minutter etterpå ringte det fra Estland og jeg tok telefonen og begynte å bable i vei, til en engelsktalende kvinne som viste seg å være en forhåndsinnspilt melding. «Please white while connecting to an associate» lød det, og så ble jeg….satt i kø!
Man velger altså å bli ringt opp igjen, for å unngå å sitte på vent i telefonen, for så å bli satt på vent. Den var ny. Det gikk ikke så smertefritt lenger. Faktisk gikk det like lang tid «while connecting to an associate» som jeg ventet på å bli oppringt.
Etterhvert kom det en hyggelig dame i andre enden, som snakker veldig britisk engelsk. CT-kjennere vet nok hvem jeg sikter til. Litt misforståelser ble det, men det ordner seg. Eller, det nærmer seg noe. Det er lenge til det ordner seg. Hun kunne i det minste bekrefte at jeg slapp å betale serviceavgiften siden jeg måtte ringe inn og ikke kunne bestille på nett. Endelig kan jeg krysse av ett spørsmål.
REKLAME: Skal du ut og fly? Finn de beste og billigste alternativene hos Momondo og Skyscanner, eller direkte hos Lufthansa, Qatar Airways eller KLM.
Hun bekreftet også det jeg hadde funnet ut – ingenting ledig mellom Stavanger via København, til Washington på våre datoer. Vi kunne den ene datoen reist i økonomi med Austrian Airlines, to mellomlandinger, flere poeng brukt og høyere avgifter. Nei, ellers takk.
Det ble en mellomgod nødløsningen ut av første forsøk. Vi er jo langt fra i mål. Vi har faktisk ikke klart å bestille hele utreisen enda, men jeg har sikret meg fire seter i Plus mellom København og Washington. Foreløpig. Så får vi se hvordan dette løser seg. Til alt overmål ble samtalen brutt da vi hadde gått gjennom alle praktiske detaljer og hun skulle bekrefte bestillingen. Heldigvis ordnet det seg og hun ringte tilbake.
Neste steg
Jeg sitter nå og håper det slippes fire seter mellom Stavanger og København ganske kjapt, så vi har én vei i boks. Eller at det åpner seg en mulighet en annen dato. Vi kan endre reisen frem til 15. januar 2020. Håpet er også at det på mirakuløst vis dukker opp fire seter i businessklasse minst én av veiene. Men det blir nok dessverre å tro på julenissen.
Og nå har jeg begynt å grue meg til å booke returen om noen uker. Det kan bli et sirkus uten like.
Men først noen uker med planlegging samtidig som jeg må følge med på om det dukker opp ledige seter mellom Stavanger og København på datoen vi har bestilt. Eller om det åpner seg muligheter en annen dato. Dagen etter er det ledig til København, men ikke videre til Washington. Hver dag slippes det vanligvis fire billetter i Plus, kanskje vi kan hanke inn noen av disse de nærmeste dagene? Men for hver dag så spises én dag av neste års ferie.
Etter råd fra andre be jeg bedt om å sende en forespørsel til SAS sin kundeservice for gullkunder og be dem åpne seter mellom Stavanger og København. Det gikk selvfølgelig heller ikke.
Svaret fra SAS:
Våra bonusbiljetter släpps som tidigast 330 dagar före avresa så just nu är det precis på gränsen att platser ska börja dyka upp på vissa rutter.
Vi kan tyvärr inte öppna bonusbiljetter på våra flyg manuellt utan du måste hålla koll på flighten för att se om poängsäten är tillgängliga just nu.
Som om jeg ikke er fullstendig klar over dette fra før. Det er jo derfor jeg bruker timevis på sas.no og ulike søkemotorer hver dag.
Ingenting ledig onsdagen heller da CT-telefonen åpnet 09.00. Null. Niks. Ingenting. Som vanlig.
Og for ordens skyld: Jeg forventer ikke å komme foran noen i køen, men samtidig. Å vente 57 timer etter at andre kan booke billettene er ingen fordel for å si det mildt.
Fortsettelse følger!
Oppdatert med del 2, som du kan lese her.